نیروهای آمریکایی باید در افغانستان بمانند
ارسالی صمیمی ارسالی صمیمی

فرمانده ارشد نیروهای ائتلاف ناتو در افغانستان گفت، نیروهای آمریکایی باید پس از سال 2014 میلادی که زمان خروج نظامیان خارجی از افغانستان تعیین شده است در این کشور بمانند. afp7-14.jpg

 به نقل از پایگاه خبری بلومبرگ، ژنرال جوزف دانفورد، فرمانده نیروهای ناتو در افغانستان با اعلام اینکه هنوز هیچ پیشنهادی در خصوص تعداد نیروهایی که باید پس از سال 2014 میلادی در افغانستان باقی بمانند، ندارد، افزود که باید تعدادی از موارد از جمله چگونگی عملکرد نیروهای افغان را در تابستان امسال مدنظر قرار دهد.

ژنرال دانفورد در جلسه غیرعلنی کمیته نیروهای مسلح سنا گفت: این اولین تابستانی است که نیروهای افغان در فعالیت‌ها و عملکردهای خود پیشرو هستند. معتقدم که تابستان سال جاری میلادی افغان‌ها را برای سال 2014 میلادی آماده می‌کند.

این در حالی است که موضع دانفورد مورد انتقاد سناتور جان مک‌کین، از ایالت آریزونا قرار گرفت چرا که وی اعلام کرد: عدم اطمینان به تعهدات بلندمدت آمریکا در افغانستان در حال تضعیف امنیت در این کشور است و به ژنرال دانفورد تاکید کرد تا تعداد نیروهایی را که باید پس از 2014 در افغانستان باقی بمانند، اعلام کند.

سناتور مک‌کین افزود: یکی از دلایلی که ما با مشکلات زیادی مواجه هستیم به این خاطر است که افغان‌ها نمی‌دانند تعهدات ما چیست. ما باید تعداد نیروها را پس از سال 2014 در افغانستان مشخص کنیم.

در حالی که نیروهای امنیتی افغان کنترل و مسئولیت امنیتی بیشتری را در کشور خود به دست گرفته‌اند، نیروهای ناتو در حال انجام نقش حمایتی در این کشور هستند.

ژنرال دانفورد همچنین اعلام کرد که نیروهای امنیتی افغان به خوبی در حال پیشرفت هستند.

تعداد نیروهای امنیتی افغان که شامل سربازان و پلیس می‌شود 350 هزار تن است. این نیروها 80 درصد عملیات در افغانستان را تحت رهبری دارند.

همچنین تعداد نیروهای آمریکایی به حدود 63 هزار تن کاهش یافته و قرار است در فوریه سال آتی میلادی به 34 هزار تن برسد.

دولت اوباما اعلام کرده که تا پایان سال 2014 میلادی اکثر نیروهای ضربتی خود را از افغانستان خارج می‌کند.

کاخ سفید نیز تاکنون درباره تعداد نیروهای آمریکایی در افغانستان تصمیمی اتخاذ نکرده است.

ژنرال دانفورد همچنین به این موضوع اشاره کرد که افغان‌ها نسبت به آنچه که پس از سال 2014 میلادی به وقوع می‌پیوندد، نگران هستند.

وی افزود: مشخص کردن تعداد نیروهای آمریکایی از توافقات امنیتی دو جانبه که مورد مذاکره واشنگتن و کابل است، مهمتر نیست.


April 17th, 2013


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
مسایل بین المللی